Keep my head up. Keep my heart strong. Keep my smile sweet. Keep my words nice.

Friday, 23 September 2011

Emak.

Sekaya mana ibu orang lain,

Sebaik mana ibu orang lain,

Secantik mana ibu orang lain,

Sepandai mana ibu orang lain,



IBU SENDIRI TETAP LAGI BEST !!!!!!!


Puan Jolita, I miss you like crazy la heh.

Monday, 12 September 2011

Di Ambang Final Year.

GERUN.

EXCITED.

KIASU.

NERVOUS.

HAPPY.

SEMANGAT. (roarr!!!)

HIBA.

BERDEBAR.




6 DAYS LEFT ! What else I have not done? :).

Monday, 15 August 2011

China Summer School (Awesome!!!!) Part 3.

6th July 2011

A day trip to Hangzhou!

From Ningbo, we left at 7 in the morning straight to our first tourist spot. The West Lake, the most beautiful and biggest lake in China. :).







We dropped at this one place called Hefang Street with small kiosks and shops stretched along the way. Next, off we went to the Hangzhou Song Dynasty City.




On top there is where a newly married couple stand and give presents to the commoners.



View of the shops at one of the street inside the city.



I know. Even looking at it gave me goosebumps. Too massive.



Nice view from the top, at where the Giant Buddha was built.



Iklan : Gemuk tak baby ni? Omomomo...Anak uncle dgn auntie yg jaga printing shop...LOL..




7th July 2011

Last couple of days seemed hard to believe. Almost two weeks have passed and lots of things have been treasured. We had our last big dinner together at a posh place called The Grandma's. Dont you even bother to ask me how much that dinner cost us. Lol.








8th July 2011.


Officially the last night with everyone. And so, we spent our last night indulging the desserts at the Gugu Shop. :).






That is our endless trial to snap a picture at that bushy,lousy lighting, full of bugs spot.





Nottingham Ningbo. Much similar to Nottingham UK in a way, innit? :).

Special thanks to two home students, Nicole and Shirley for being two awesome mums for us for these two weeks. I have treasured every single moment with all of you. The knowledge shall be useful and the memories are what we shall hold on to after this.

Thanks again and I will (NOT!) miss China. :).

Zai Jian!!





China Summer School (Awesome!!!!) Part 2.


1st July 2011

SHANGHAI TRIP!!!!

I'll let the pictures do the talking for now. :). Quoting a friend, "a picture speaks thousands words, but Sasya speaks more". Eh. Haha.








It took us 3 hours to reach Shanghai from Ningbo. Traffic in Shanghai was crazy! And so, we went straight to The Bund. Spent about an hour or so walking around. And off we go to our hotel. Super cozy. Seee there!!!! Haha.





That's the used-to-be tallest building in the world before Taipei 101 was built.


2nd July 2011

This was the HOTTEST day ever!

The first place that we went was the Yuyuan Garden which located inside a place called Cheng Huang Miao.








And then, there was this one old temple, or so they called it because it did not look old at all. And it was full of the Buddhist and Taoism gods.




We stayed at that place until lunch time.Then we went to Tian Zi Fang, a place where they have small shops selling their traditional stuffs. I dint snap any pictures there though. Blame the heat! It just boiled half of my brain.

And so, we were sort of done with the tentative arranged by the tour guide pretty earlier than expected. Cut short, the lousy tour (which called herself Shadow..err..) did not know where else to go. A group of us were sort of pissed of with the tour guide (with Shadow!) that we decided to go and find something else to do elsewhere. And so it started..finding your own way using the map..




And so it turned out, I was pretty useless..right up there! Did not help with the map at all and was just tailing them here and there. Lol.

Alas, we decided to watch CHINESE OPERA!






To be honest, watching Chinese Opera was a next experience but to go again will be a big no-no. I could not stand the high-pitched,screeching sound they made every time you blink your eyes. Lol. But yeah, they kinda did.


3rd July 2011.


Last day in Shanghai. First destination : Shanghai Museum. :).



I dont need to describe museum right? Or do I..err..

Second destination : Folk Painting Village





Third destination : Fengjing Ancient Town











To be continued..:).




China Summer School (Awesome!!!!) Part 1.


Dear readers ( if there's any..lol..),

I shall apologise for the long break I took, I just plunge in (head first!!) into this lazy phase for quiet too long,and I forgot how to get out. Now I am back !!! So dear readers, welcome back to reading the silly life of me.:).

Before I forget everything that happens last few months, I wanna write down whatever I can remember throughout my two weeks stay in China.

On Sunday, 26th June 2011, I flew off to Hangzhou, China from LCCT to attend Overseas Summer School programme hosted by University of Nottingham Ningbo.

Story cut short, I was 'forced' to pay 700 YUAN (READ THAT!!!!) for an airport transfer from Hangzhou airport to the campus. That "sengal" fella unbelievably arranged a Honda Accord to fetch me ALONE!!!!! And I have to pay 700 yuan!!!!! Yes. I went emo (ALOT!) over that.





Nevertheless, I arrived safely at the campus, checked in and went flat on the bed.


27th & 28th June 2010

First two days of classes were....How do I put into words?? I was like...LOST! LOL. Okay, and so the teacher was this one Russian guy who is so fond into China for some reasons I still cannot figured out until now and kinda giving up in doing that. He started with some introduction about this communism thing going on in China and bla3....Giving upppp! Haha. I just cant remember. Sorry peeps.


29th June 2010

Now, good stuff. Ningbo Trip ! We have dedicated the whole Wednesday exploring the whole Ningbo, seeing the unseen (by saying that, I just meant that we went to see something that locals dont even bother to see!). It was nice though. Roads in China were super scary. More or less like Malaysia, except that you see Chinese character everywhere.




And so, we went the oldest library in Ningbo. The Tianyi Pavilion library. No extra details provided (here. haha. I couldnt bother to read).





And off we went to Moon Lake, Vegetarian Lunch, Ningbo Museum and KTV!!!!! (that's what they call karaoke in China and that is the best part of the day!).








30th June 2010

Class on a top of a hill!!!!

And so the Russian teacher decided that we should have our classes elsewhere that day, and so we went. It was....errr...somewhere. Seriously I cannot remember the name but the journey up to the top was DEATHLY SCARY YOU FEEL YOU WANT TO STAB THE DRIVER!!! I am not kidding. It was a very nice view from the top though, worth the evil ride.





To be continued...:).

Sunday, 19 June 2011

Sesaat Muhasabah [2]

Sunday, 12 June 2011

'Kadang-kadang' yang penuh dengan 'Tapi'.

Kadang-kadang satu perkara tu tak susah mana pun,

Tapi kita pilih untuk tak nak buat.


Kadang-kadang satu subjek tu tak la impossible sangat nak faham,

Tapi kita saja je tak nak revise.


Kadang-kadang peluang berbuat baik ada menari-menari gaya menggoda di depan kita,

Tapi kita pun dengan bergaya buat bodoh je.


Kadang-kadang satu masalah tu takla sebesar mana,

Tapi kita yang dramatik lebih.


Kadang-kadang Allah bagi banyak nikmat,

Tapi kita poyo tak nak berysukur.


Kadang-kadang musuh itu bukan sesiapa pun,

Tapi diri kita sendiri.


Dan jihad terbesar itu adalah melawan nafsu diri sendiri...ZASSS!!!!


TT_TT..

Friday, 3 June 2011

Pentas Ilmu Yang Awesome.

Baru-baru ini, akhbar Sinar Harian telah menganjurkan satu wacana ilmiah bertajuk 'Fitnah:Ancaman Umat Akhir Zaman'. Wacana ini menemukan tokoh2 politik muda nasional dan agamawan, Ustaz Nasruddin Tantawi (KP PAS), YB Khairy Jamaluddin (KP UMNO) dan Dr MAZA, dan dikendalikan dengan 'awesome'nya oleh Dr Maszlee Malik.








Ini adalah kesimpulan bagi setiap pusingan yang saya ringkaskan untuk kawan-kawan yang agak-agak malas nk tengok talk panjang2. :).


Pusingan Pertama :


Soalan bertanyakan bagaimana panelis menilai fitnah dari kaca mata masing-masing. YB Khairy menjawab fitnah itu adalah satu serangan peribadi untuk menjatuhkan sesuatu entiti, atau dalam nama kata lain adalah "character assasination". Ustaz Nas lebih byk merujuk kepada sejarah dalam mendifinisikan tajuk ini. Dr. Maza mebandingkan konsep fitnah dari sudut agama dan sudut 'orang Melayu'. Fitnah dari segi Islam bukan sekadar tuduhan peribadi, tatapi termasuk sebarang kekacauan , kucar-kacir dan juga syirik.



Pusingan Kedua :


YB KJ :-

Soalan : Persepsi umum adalah UMNO merupakan pengamal politik fitnah yang tegar samada antara parti atau dalam parti UMNO itu sendiri yang kadang lebih tampak ketika pemilihan jawatan tertinggi parti. YB juga pernah diserang secara peribadi, bukan sahaja dari pembangkang, malah pro-UMNO.

Jawapan : UMNO bukan parti yang memonopoli politik fitnah, kerana situasi yang sama berlaku dalam parti lain, tetapi mungkin dalam lebih terkawal. Punca masalah datang dari ketaksuban para penyokong terhadap perjuangan individu dalam parti, dan bukan perjuangan parti. Maka, bila tujuan/prinsip itu menyimpang, ada kemungkinan para penyokong akan cuba mempertahankan individu tersebut dgn menghalalkan apa cara sekalipun termasuk fitnah.



Ustaz Nas :-

Soalan : PAS sebagai parti Islam juga tidak sunyi dari politik fitnah. Bagaimana saudara 'justify' kewujudan budaya ini dalam PAS walaupun ternyata yang fitnah itu bertentangan dengan konsep perjuangan Islam yang dibawa PAS?

Jawapan : Prinsip parti itu sudah betul. Tapi kekhilafan manusia itu yang perlu diperbetul. Semua penyokong perlu kembali kepada prinsip perjuangan yang sebenar.



Dr. Maza :-

Soalan : Fitnah juga berlaku dalam kumpulan agama yang berkhilaf antara satu sama lain. Kadang-kala fitnah yang dibawa kumpulan agama lebih mudah dipercayai atas jubah agama yang dipamerkan. Adakah boleh dipercayai jika golongan sebegini memasuki politik, atau mungkin Dr. ada formula untuk menganani masalah ini?

Jawapan : Terdapat dua kumpulan utama yang merebut pengaruh dan penyokong ;kumpulan politik dan kumpulan agama. Agama ini boleh menjadi madu atau penawar kepada politik atau boleh menjadi racun dan menyebabkan kacau-bilau jika tidak diadun dengan betul.
Apa yang perlu diberi perhatian adalah agama itu seharusnya tidak boleh dipisahkan dari poltik tapi seharusnya menjadi sebab utama politik itu dilaksanakan. Parti UMNO dan PAS kedua-duanya menggunakan agama tetapi soalnya, samada agama itu digunakan untuk kepentingan agama atau kepentingan politik.




Pusingan Ketiga :

YB KJ :-

Soalan : Sejak kebelakangan ini, YB dilihat tidak mendapat sokongan penuh Pemuda UMNO atas beberapa kenyataan yang dibuat oleh YB, seperti menentang kenaikan harga RON 97 dan kebebasan media.

Jawapan : Transformasi politik yang saya perjuangkan adalah politik yang bersifat sejagat, bukannya bertumpu kepada politik bersifat perkauman atau peribadi. Transformasi sesuatu yang telah menjadi budaya sekian lama pastinya akan mengambil masa yang lama dan takkan berlaku sekelip mata.


Ustaz Nas :-

Soalan : Kepemimpinan Pemuda PAS dianggap sebagai belum lagi mencapai tahap keterampilan seperti yang ditunjukkan oleh kepemimpinan Pemuda UMNO, samada pada tahap negara mahupun antarabangsa. Apakah sikap atau perkara yang Ustaz mahu ubah atau perjuangkan sebagai Ketua Pemuda PAS?

Jawapan : Hakikat adalah banyak usaha yang telah dibuat oleh pihak PAS tetapi tidak mendapat 'highlight' dari pihak media, kerana kebebasan media itu disekat. Platform itu telah dikawal menyebabkan masyarkat membentuk persepsi sedemikian.


Dr. MAZA :-

Soalan : Umum menganggap Dr. sebagai insan yang beraliran ketiga, yang memberikan pandangan tanpa menyebelahi mana-mana pihak. Harapan atau visi Dr. adalah politik bersih berasaskan akidah. Apakah langkah yang akan Dr. ambil untuk merealisasikan visi ini ; mungkin menyertai mana-mana parti politik atau menubuhkan parti politi sendiri?

Jawapan : Perkara utama yang perlu diubah itu adalah 'mindset' atau pemikiran masyarakat Malaysia. Masyarakat Kelantan contohnya perlu dipuji kerana sudah beberapa kali bertukar kepemimpinan, menunjukkan mereka mampu menilai dan mengubah.
Pergiliran politik atau kerajaan itu penting supaya tidak ada parti yang memerintah terlalu lama sehingga menjadi terlalu selesa dengan kedudukan mereka dan mula bertindak seperti diktator. Masyarakat perlu bijak menilai parti dari segi kewibawaan masing-masing dan bersedia untuk menghukum parti apabila wujudnya keperluan untuk berbuat demikian.


Sesi Soal-Jawab



Penggulungan


-TAMAT-



Itu kata panelis. Apa kata anda? :).

Saturday, 28 May 2011

Me-Layu Orang Melayu itu Kerana Apa?

Bismillah.

This post is written as a response to an entry of a blogger which my friend re-posted on her fb page. My friend bears no liability on anything I have said. This is truly a personal opinion after reeading the blogger's entry. I cant seem to find that particular post in her blog, so I am sorry if I attached the link form other source. Maaf la juga kalau anda tak dapat access link tu.


First of all, I praise the writer for such an approach towards our own race, Malay. Memang tak dinafikan, bangsa Melayu kini ibarat makin mundur di tanah tumpah darah sendiri.


Quoting the writer, "Saya kata kita ditindas, anda setuju? Saya kata kita makin lemah anda setuju? Saya kata kita terlalu bertoleransi, bertolak ansur, anda setuju?".


Kalau anda setuju, mari kita muhasabah secara berasas dan logik akal. Malaysia diperintah selama berpuluh tahun oleh parti pemerintah yang sama. Pelbagai pembangunan dan projek-projek besar yang Malaysia sudah alami. Kepesatan Malaysia dari segi kekuatan ekonomi dikalangan negara Asia Tenggara tidak mampu dipertikaikan. Tapi sejauh mana kebajikan rakyat dijaga? Sejauh mana 'distribution of wealth' itu betul-betul adil dan saksama? Sejauh mana ketelusan dan keadilan itu ditegakkan?


Kalau betul la anda setuju yang kita ditindas, yang kita makin lemah, yang kita terlalu bertoleransi. Salah siapa? Pemimpin atau rakyat? Anda sendiri fikirkan.


Saya juga berkongsi kekecewaan dengan blogger tersebut melihatkan keadaan Melayu masa kini yang berpunca dari sifat ketidakpedulian. Politik ini dipaparkan kepada anak muda Melayu ibarat medan perebutan kuasa peribadi yang tidak langsung kena-mengena dengan mereka.


Cuba pergi ke mana-mana kawasan popular anak-anak muda berlepak. Ajukan soalan, "Sejauh mana adik tahu pasal politik Malaysia?"


Jawapan yang anda mungkin dapat adalah,


"Kecoh la diorang tu. Masalah x settle pun kak. Bosan la kitorg."


"Sape pun masuk Putrajaya tu, kitorg still cmni gak. Sama je susah. Tade ape berubah pun!"


"Ahli politik ape mcm tu. Cakap x pakai akai punya org"


Mengeluh kan?


Sejak mengenali erti dunia sebenar, saya kagum dengan kebijaksaan barisan pemimpin Malaysia yang berjaya menaikkan Malaysia. Bagi saya, akar umbi masalah adalah sikap (attitude) dan prinsip. Baik rakyat mahupun pemimpin, sikap itu perlu kita ubah.


Jika ada satu perkara yang perlu orang Melayu perjuangkan, itu adalah Islam.


Mengapa?


Kerana Islam itu agama yang meliputi seluruh aspek dalam hidup. Kerana Islam itu satu agama yang menggalakkan kecemerlangan. Kerana Islam itu agama yang menghapuskan diskriminasi dan tidak membezakan keturunanan, darjat dan harta.


Pemimpin negara mendabik dada dengan kemewahan sumber Malaysia, tetapi bila mana isu moral dibangkitkan, semua berdiam diri. Kalau pemimpin sendiri tidak mengamalkan Islam dengan sebaiknya, rakyat jenis bagaimana yang bakal tercorak?


Sebab itu kita lihat kes zina, kes buang anak, kes pelacuran dan jenayah berluasa. Jangan sempitkan minda anda dengan hanya melihat hudud dan qisas bila saya sebutkan tentang hukum Islam. Islam extends further than that.


Saya bukan manusia terbaik untuk bercerita tentang dosa pahala mahupun hukum atau syariah. Hanya Allah tahu betapa banyak dosa hamba Allah yang sedang menaip ini. Tapi keperluan bagi saya untuk berkongsi ini kepada anda.


Jangan salahkan kaum lain tatkala kita sendiri mundur. Jangan salahkan parti pembangkang yang belum pun diberi peluang memerintah. Jangan salahkan kaum lain apabila mereka kaya-raya kerana kaum kita sendiri yang mecuri harta kekayaan sesama sendiri. Jangan salahkan kaum lain tatkala kaum-mu sendiri yang menghancurkan Melayu.






Maksudnya: "Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia."


Satu jari anda tuding pada orang lain, empat jari menuding pada diri anda balik.


Blogger juga ada menyatakan bahawa mahasiswa tidak layak untuk berbicara pasal politik. Seribu maaf kerana saya sangat tidak bersetuju. Percayalah. Suara anak-anak muda itu yang kita mahu dengar. Lagi-lagi mahasiswa. Suara itu suara perubahan. Suara anak muda itulah yang mencetus revolusi. Suara anak muda itulah yang menegakkan Islam dan kalimah Allah.


Blogger ada menyatakan tentang wasiat raja-raja Melayu. Tapi atas bumi ini, amanah siapa yang perlu dijunjung, amanah raja atau amanah Allah? Bukan mahu menderhaka, tapi ini soal prioriti. Kita harus taat kepada pemerintah selagi mana pemerintah itu taat kepada Allah. Raja atau pemimpin itu juga tunduk pada Allah,sama seperti kita. Maka, Allah perlu diutamakan.


Point yang perlu diserap oleh minda anda sekarang adalah, JIKA ANDA MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM, perjuangkan Islam, bukan hanya perkauman Melayu. Islam itu tidak eksklusif untuk Melayu. Tiada beza Melayu Islam atau Cina Islam. Hanya takwa dan amal yang membezakan manusia.


Saya menjangkakan PRU 13 akan menjadi satu medan penting dalam sejarah politik Malaysia. Kuasa mengundi anak-anak muda khususnya Melayu memang amat penting dalam menetukan corak Malaysia akan datang. Buang sifat ketidakpedulian anda itu. Mari kita sama-sama cetus perubahan.


Saya takkan menyebut mana-mana parti. Kuasa memilih ada di tangan anda. Satu pesanan, berjuanglah bersama pemimpin yang memperjuangkan Islam. Kerana bila Allah itu yang utama, dengan izin-Nya, everything will follow up.


Wallahua'alam.

Tuesday, 10 May 2011

Sesaat Muhasabah.

Thursday, 5 May 2011

Kaum ibu memang hot stuff..

Penat ulangkaji? Haha. Sama lah kita. Lama betul workout kat gym tadi. Eh. Wahaha.

Musim exam ni kan, musim paling senang homesick. Biasala, nama pun anak, time susah resah gelisah je la ingat ibu ayah kat rumah tu. Cuba tengah happy. Ehh, ingat jugak kot. Kot?

Ade sorg kawan saya, dulu call mak seminggu sekali,itupun kalau ingat la. Biasanya mak dia call saya suruh anak die call dia. Haha. Musim exam, hari-hari call mak kt rumah, borak setengah jam.

Bagus juga Allah cipta exam ni. Kan dah kata semua benda ada hikmah. Mana la Alah suka-suka nak cipta sesuatu benda tanpa sebab.

“Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui” (Al-Mu’min:57)


Ustaz Kazim kata, tengok muka ibu pun dah dapat pahala. Belum kita cium tangan dia, buat air, masak dan berbakti kepada mereka.

Mari merehatkan minda dengan lagu ni.





Sedap kan? Nah, pergi la dedicate lagu ini untuk ibu-ibu anda. Saya pasti kalau bukan dia yang sebak, maka andalah yang akan meraung dulu. Hehe.

Friday, 29 April 2011

Pesta Laknat-Melaknat

Cip cip. Bunyi burung. Oh da terang, getusku dalam hati. Inilah gaya kalau tidur lepas subuh. Ku guling2 atas katil sambil tangan mencari-cari Iphone 3GS (je!!!) yang tidak pernah lekang dari aku.

Pagi2 sudah check email. Musim cuti, tak banyak kerja, inbox agak kosong. Menggeliat versi sopan. Check twitter la. Aku scroll down, meneliti tweets yang telah dipost malam tadi. Bosan, bosan, bosan. Tiba- tiba..

"Datuk Eskay cabar Anwar untuk buat sumpah laknat"

Menganga. Pagi-pagi sudah merangsang nafsu memaki ku. Sunggu tidak sopan mereka ini. Tutup Twitter. Tarik duvet. Sambung tidur. Eh.

"Ah,politik Malaysia sudah gila. Pening kepala dibuatnya."

....................................


“Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuzh).” (Al Isra: 58)

....................................

Encik BF : I cakap betul. I x pernah keluar dengan mana-mana perempuan lain okay. You je yg I sayang . I akan pegang you sepuas hati. Eh. Pegang janji I sepenuh hati.

Cik GF : Everytime pun you cakap benda sama kan? I tak suka la you bermesra dengan betina lain tau. Tak cukup ke body, eh, budi yang I taburkan pada you?

Encik BF : OK, kalau you tak percaya, esok I buat sumpah laknat kat surau belakang rumah I. Baru you tahu yang I tak tipu.

Cik GF : *menganga*

...............................


“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” (As Syura:30)


...............................



"Setiap orang berhak memilih untuk membuat sumpah laknat atau tidak. Itu hak peribadi" ( Datuk Seri Jib)

"Demi kebenaran, saya sanggupkan sebarkan video seks itu, walau nyawa saya bakal terancam, sebab saya hanya mahu kebenaran, dan sebab itu saya pakai baju kalis peluru tadi. Awak tak nampak ke?" ( Datuk S.K.)


...............................


“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.” (Al Isra:16)


.................................

*sila baca dialog di bawah dengan gaya penuh gedik untuk lebih impak dan drama*

Datin Viviana: Eh, diorang ni gaduh2 kan,sumpah laknat la, tak takut ke Allah turunkan bala? Habis satu Malaysia nanti you tahu tak.

Miss Kedah : Itula Datin. I pun berdebar tau orang main sumpah laknat ni. Ingat ape kan? Setiap malam I berdoa biar Allah selamatkanla negara ni kan.

Datin Viviana : I pun harap benda sama. Takpela, Allah Maha Pengampun kan. Eh, you jadi ke masuk pertandingan Miss Malaysia Pahang tahun 2012?

Miss Kedah: Of course la datin. Ini Miss Kedah okay. Beribu da I habis nak cucuk sana, cucuk sini. I rasa kan Datin, macam nak tukar jadi cup C la pulak. Cup B mcm kecik je kan Datin..

*pembaca : sila menganga sekarang..wahaha.*

..........................


“Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan? Yaitu neraka Jahannam; mereka masuk kedalamnya; dan Itulah seburuk-buruk tempat kediaman.” (Ibrahim:28-29)


...........................


Dah habis baca da? Takkan nak menganga je?

Monday, 18 April 2011

Forgiveness.

"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang setimpal , tetapi barangsiapa memaafkan dan berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat, maka pahalanya dari Allah. Sungguh, Allah tidak Menyukai orang-orang zalim. " ( asy- Syura : 40)


Pengajaran : Kalau orang tu sakitkan hati anda, secara adilnya, anda patut sakitkan hati dia balik. Tapi Allah kata, kalau kita maafkan dia dan kita layan dia dengan baik, Allah akan bagi pahala.

Bunyi macam mudah. Tapi sebenarnya sangat susah. Kadang2 kalau kita marah, yang kita fikir nak sumpah seranah orang tu, simbah cat merah kat rumah die, letak buaya depan pintu rumah die. lol. (rakan2 nottingham je paham nie kot!!)

Tapi yakinlah, dengan memaafkan dan berlapang dada, Allah kurniakan lagi banyak ketenangan dan kemudahan dari membalas dendam. :). Been there, done that.

Dan jangan bersifat zalim dgn manusia. Manusia zaman skrg x seksa secara fizikal dah,tapi seksa secara emosi.

Tak baik mendera perasaan orang lain. Bukan kau seorang je ade hati dan perasaan. Semua orang mampu ketawa dan menangis. Kalau kau hati batu, mungkin kau tgh menyumpah aku dalam hati kan sekarang?

Allah lebih mengetahui.

-Pesanan khidmat masyarakat-

Saturday, 16 April 2011

Memang Tak Best Jadi Gemuk.

Hah. Tersenyum tak baca title post? Kalau korg tersenyum, memang korang setuju la kan.

Majoriti perempuan berasa bimbang jika gemuk. Kadang2 perempuan tu da selim melim pun akan obses dgn perkatan gemuk,itu namanya tengkorak kau.eh tak, anorexic kau.

Wanita yang berkepuk2 duitnya biasanya memilih pusat2 kecantikan untuk kuruskan badan dgn efektif (kononnya!). Nak lagi segera, jumpa pakar sedut lemak terus. Untuk org yg agak kurang berduit, mungkin akan pergi ke gym sahaja (mcm saya..)

Tapi kalau prmpuan malas bersukan, x suka berpeluh nie, rimas whatsoever, xde duit pulak tu, diorg ambik jalan mudah, diorg crash diet, xpun pakai corset merepek konon bakar lemak, xpun ambik pil2 merepek rosakkan liver sume. bagi saya, itu bukan buang lemak, itu buang tebiat.

Semua itu wanita lakukan untuk kurus dan memiliki berat badan ideal. Bila media dihiasi dengan model2 bersaiz kosong, gadis2 di luar sana, ok, saya specifically, x boleh nak elak rasa sayalah manusia paling berlemak abad ini. Oh, kewujudan pondan2 yang lebih hot dari wanita biasa sebenarnya memburukkan lagi keadaan. Alaa nyah..

Tapi pernah tak bertanya, kenapa beria sgt kita2 nie nak kurus? Sebahagian perempuan menguruskan badan bertujuan menjaga kesihatan manakala sebahagian lagi berniat untuk memastikan mata pasangan sedap memandang.

Jika anda tanya saya, saya jawab sebab saya berjaya di'psiko' dgn masyarakat. Hakikatnye, saya da bosan dengar orang panggil saya 'GEMUK' sepanjang 20 tahun hidup atas muka bumi Allah ni. Kalau org perli2 kita, kita nak cakap ape? Ikut hati, memang nak maki balik. Tapi sabar je la. Nabi pesan, jangan marah.($%&$^^%*%*%&*%%^*#%$%#$@%$^!!)

Kadang2 bukan perempuan je yang obses dgn bentuk badan mereka, saya rasa lelaki pun sama. Kadang2 obses nye lebih over dri wanita. Bile work out di gym, masing2 pandang cermin nk tgk ketak badan spe lebih besar. *pengsan*.

OK, hal lelaki, habis situ. Tapi satu pesanan la, memang kita nak nampak cantik, tapi yang penting sebenarnya adalah kesihatan. Jaga pemakanan anda dan selalulah bersukan. Hargai nikmat tubuh badan yang sihat. Tak guna kurus kalau kolestrol anda tggi. Tak guna krus kalau anda juga pesakit diabetes. Tak guna kurus kalau anda xde stamina. Tak guna kurus kalau jalan sikit anda da merungut separuh mati.Belum ajak berperang lgi.

Cantik itu subjektif. What might be beautiful for you might not be beautiful for me, beauty lies in the eyes of beholder,bla3..Tapi yang penting, peribadi kna cantik.

Bak kata matluthfi, alangkah malangnya orang itu kalau disukai hanya kerana fizikal yang cantik. Semua orang boleh jadi cantik secara fizikal, tapi berapa ramai yang boleh cantik secara fizikal dan peribadi.

Allah lebih mengetahui. :).

Tuesday, 12 April 2011

Kerajaan Samseng.

Ini bukan zaman samseng
Tiada tempat untuk samseng

Di depan mu berbaris peluang-peluang
Tapi tidak mahu pun engkau rebutkan

Kerana engkau hanya asyik berjuang
Entah untuk apa dan demi siapa engkau juangkan

Keberanianmu itu adalah himpunan puluhan anggota bengong
yang sibuk melaungkan cogankata kosong

Keberanianmu itu adalah wajah-wajah kamu yang berbinkan dan berbintikan
si anu dan si polan terpampang di muka surat depan

Apa yang akan kau dapat
Hanya sorakan kuat

Engkaulah Tuah engkaulah Jebat
Tiada siapa yang akan berani dekat

Sampai bila kau nak jadi raja membabi buta
Bukalah mata satu hari kau pasti akan jatuh takhta

Bukan aku hendak mengata
Tapi sudah nyata

Semakin bermaharajalela
Semakin berleluasa

Satu demi satu
Bangsa ku menjadi layu

Bagaimana hendakku jelaskan pada generasi baru
Dunia maju tapi bukan kita nombor satu
Dunia serba canggih tapi kita masih menagih
Dunia pesat membangun tapi kita masih mengelamun

Salah siapa
Lain makan nangka
Lain kena getah
Lain cari cerita
Lain jadi mangsa

Kerana nila setitik
Rosak semua susu sebelanga.

Saturday, 26 March 2011

Penat.

Hidup memang penat, Belajar memang penat. Beribadah memang penat.

Tapi xpe,

Penat itu yang kita nak tunjukkan kat depan Allah yang kita sudah berusaha di dunia.

Maka, jangan mengaduh jika anda penat,

jangan mengeluh jika anda penat,

Tarik nafas dan fikirkan Allah.

Insya allah akan tenang. :).

Monday, 14 March 2011

Mengapa masih risau?

Bila makan cukup,

Bila pakaian cukup,

Bila keluarga masih bahagia walaupun jauh dari sisi,

Bila kekasih hati begitu menyintai diri,

Bila duit masih mampu menyara hidup seharian,

Bila bumi masih membiarkan kau berjalan dengan tenang,

Bila kau masih aman dalam bermasyarakat,

Bila kau masih cukup kudrat untuk terus belajar dan bekerja,

TAPI..

Tapi kau masih resah,

Tapi kau masih gelisah,

Tapi hati masih berat nk melakukan sesuatu,

Tapi kau masih takut kehilangan cinta manusia,

Tapi fikiran kau bagai tak henti2 berfikir,

Tapi kau rasa masalah menimpa berterusan,

Tapi kau rasa macam semua usaha adalah tak berguna,

Tapi kau rasa kerja membebani hidup,

MUNGKIN...

Kau lupa pada asal-usul mu,

Kau lupa siapa yang menciptamu,

Kau lupa siapa yang mengawal perasaanmu dan segala gerak-gerimu,

Kau lupa yang kau sudah mengabaikan kekasih agungmu,

MAKA..

Kita baiki hubungan dengan Maha Pencipta.

Kita hubungkan hati dengan Maha Agung dalam sujud,

Kita kukuhkan benteng hati dengan kalam-Nya,

Kita muhasabah diri dengan kisah hidup kekasih-Nya,

Kita betulkan niat kita berusaha di dunia,

Kita ikhlaskan hati untuk Allah & Islam.


" Dunia itu adalah penghubung manusia dengan alam akhirat."

Thursday, 3 March 2011

Aku Tak Sembahyang....Tetapi Aku Berjaya...

Pagi semalam, ibu bagi saya satu artikel. Ahh, mum knows best!!! Tau2 je hati anak dara die yg comel momel ni tgh resah memikirkan presentations dan essays yang bakal due lagi seminggu dua.

Post saya ini diolah dari artikel yang ibu bagi. Artikel yang diambil dari http://www.ustazmelaka.net.

Hear how it sounds..

Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha.

Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga.

Kenapa begitu?

Maka saya hendak bertanya kepada anda.

Adakah anda tahu apa itu istidraj?

Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar.

Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya. Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.

Mari berfikir sejenak. Apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?
Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”

Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi.

Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,
“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.

Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?

Saya yakin tidak..

Anda tenang sekarang?

Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.

Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.

Monday, 28 February 2011

Ubat hati.







Subhanallah. Mengalir air mata tengok video nie. Dahla tengah homesick. Impak yang amat dramatik terhadap saya. Mari bersama muhasabah diri.


" Bersyukur itu kadang makamnya lebih baik dari sabar " (Hamka)


Permudahkan perjuangan kami Ya Allah.

Friday, 28 January 2011

Allah. Huggs~

Petikan adalah dari saudara Don Azhar ,Mingguan Wanita 2011.


" Setiap hari kita mengharapkan sesuatu yang indah bagi kita. Setiap hari harapan kita adalah untuk sentiasa duduk kehidupan yang tidak berliku, hidup yang sentiasa aman dari segala musibah dan kemudaratan. Namun apabila kita selain yang kita inginkan maka kita akan mula merasakan ketidakadilan berlaku dalam hidup. Mungkin kita juga pernah melalui saat-saat sedemikian.



Adakalanya kita menjadi tidak rasional kerana mungkin sesuatu kejadian itu datang tanpa diduga. Sesuatu keadaan yang mendatang itu sebenarnya adalah kasih sayang Allah swt terhadap hamba-hambanya. Baginda rasulullah s.a.w. bersabda yang diriwayat Ahmad dari Aisyah r.a bahawa apabila seorang hamba terlalu banyak dosanya dan tidak ada amalan untuk menghapuskan dosa-dosanya, Allah akan melibatkannya dengan kedukacitaan untuk menghapuskan dosa-dosanya.



Kadang-kadang kita lupa tentang perkara yang kita lakukan di masa lalu telah menjadikan peristiwa hari ini sebagai satu perkara yang menguras dosa. Kita selalu alpa tentang dosa yang pernah kita lalui di masa lalu apatah lagi dosa yang melibatkan manusia secara umumnya. Kita seringkali melihat sesuatu apa yang kita hadapi itu adalah ujian dari dari Allah swt ataupun musibah tanpa melihat kebaikan dari sesuatu perkara. Kasihnya Allah swt pada kita cukup luas lagi hebat. Allah swt tidak pernah zalim walau kita mendakwa Allah swt tidak berlaku adil kepada kita.



Jika kita merenung setiap peristiwa yang berlaku dengan hati yang tenang, kita pasti melihat tiada satu kezaliman yang diberikan Allah swt walaupun sesaat melainkan ianya hanya untuk memberi kebaikan kebaikan kepada hambanya. Kita marah dengan satu kejadian yang sebenarnya cukup memberi jalan mudah untuk kita syurga Allah swt. Allah swt sentiasa menginginkan hambaNya untuk diberikan syurga-syurgaNya. Justeru itu Allah swt akan memberikan apa jua kejadian yang dapat menguras dosa. Apabila dosa sudah mula menipis, lalu diketuai oleh pahala yang membukit hasil dari keredhaan atas kejadian, maka syurgalah balasan yang baik bagi mereka.



Satu lagi hadis yang diriwayatkan oleh Bukahri dan Muslim, dari Abu Said Al-Khudri dan Abu Hurairah r.a. yang mafhumnya seorang muslim itu tidak ditimpa sesesuatu dari keletihan, penyakit, masalah (kebingungan), kesedihan (kerana kehilangan sesuatu), kesengsaraan dan duka cita sehinggakan (kepada) duri yang menusuknya (menyakitinya), kecuali Allah menghapuskan (mengampunkan) dengan sebabnya sebahagian daripada dosa-dosanya.



Jelas sekali yang kita sebenarnya amat disayangi Allah swt. Kita begitu dikasihi Allah swt hinggakan setiap yang berlaku itu sebenarnya akan membawa kita ke syurga. Mungkin kita berkata yang tidak memerlukan syurga walhal itulah sebenarnya impian setiap dari kita. Kedukaan yang kita lalui itu bukanlah satu musibah yang memberi keburukan untuk kita lalui seandainya kita tahu Allah swt tidak pernah zalim kepada hamba-hambaNya.



Saya pernah ditanya tentang satu peristiwa yang sedikit masa dahulu menggemparkan negara. Ramai dilihat memberi komen positif dan tak kurang juga memberi komen yang cukup sinis. Bagi yang positif, alhamdulillah mungkin mereka melihat kasih sayang Allah swt. Namun bagi yang memberikan komen negatif, saya mengambil ruang yang terhad ini untuk mengulas sedikit tentang pandangan yang saya fikir tidak begitu tepat.



Jika kita hanya melihat kepada sekilas kehidupan, kita akan menghakimi apa yang kita lihat pada nilai muka. Kita mungkin berkata inilah jalan cerita begitu, begini atau lain-lain yang hanya berkisar tentang keburukan tanpa langsung melihat kasih sayang Allah swt pada kejadian tersebut. Bukankah kejadian tersebut cukup jelas melambangkan kasih sayang Allah swt? Mengapa tidak... cuba kita perhatikan kejadian yang berlaku itu jatuh dalam puasa dan cuba kita renungkan apakah kurniaan Allah swt kepada mereka yang meninggal ketika berpuasa.



Renungkan lagi... berapa ramaikah yang mendoakan kebaikan atas mereka dan mungkinkah jumlah yang mendoakan tersebut sama ramainya seandainya kematian itu adalah kematian yang biasa. Nah... bukankah derita yang dilihat itu sebenarnya adalah satu rahmat yang cukup besar dari Allah swt kepada hambaNya. Bukankah penderitaan itu menguraskan dosa yang telah dilakukan? Kita hanya melihat dari satu sisi yang buruk tanpa melihat sisi manisnya.



Marilah kita mulai hari melihat sisi manis dari setiap kejadian tanpa ada sedikit prasangka dengan Allah swt kerana tiada satupun kejadian yang diizinkan Allah swt untuk terjadi adalah sebenarnya jalan membawa kita ke syurga. Marilah kita renung kembali kejadian yang berlaku di luar kehendak kita dan kita lihat kembali bagaimana kasihnya Allah swt kepada kita dan untuk memudahkan kita ke syurgaNya. Kita mungkin sukar untuk memohon ampun dan maaf tetapi Allah swt maha pengasih lagi maha penyayang tahu bagaimana untuk memberi kita tempat di syurgaNya. Renungkanlah kasih Allah swt kepada kita selama ini...."